SmartCat

buusieheader.jpg

Wij hebben een slimme kat. Althans, wíj vinden ‘m best slim – immers hij vangt muizen, vogels en weet ik veel wat voor een andere ‘snacks’. Ook weet hij ons prima te bespelen als hij meer voer wil, extra aandacht wil of naar buiten/binnen wil. Hij speelt met de hond (schaal 1:5 vanuit de kat gezien) en loopt mee als we de hond uitlaten. Ook hoeven we hem tegenwoordig niet meer uit bomen te halen met ladders en is hij duidelijk de baas van het ‘plein’. Hij jaagt de andere katten op en weg, om vervolgens breeduit midden op het plein arrogant te gaan liggen rollen.

Nu heb ik eerder katten gehad, waarvan er sommige minder ‘slim’ waren dan onze Buus. Toch konden zij allemaal iets dat Buus nog steeds niet ontdekt heeft: het openspringen van een deur. Vanochtend bleef hij ook weer geïrriteerd miauwen bij de slaapkamerdeur. Je hoort dat hij zich uitrekt tegen de deur omhoog, maar hij onderneemt geen pogingen om de deurklink naar beneden te springen.

Ik dacht altijd dat alle katten dat deden, maar Buus dus niet. En die van jullie?

Kus,

PS1> ik ben er overigens blij mee hoor, dat hij het nog niet heeft ontdekt :)
PS2> manlief wijst mij erop dat ik in herhaling val – dat ik hier al eerder over gelogd heb??

13 Reacties

  1. misschien vind Buus gewoon dat binnen jouw taakomschrijving als trouwe slaaf valt om de deur voor hem open te houden…

    (wij hadden vroeger ook zo’n kat die het zelfs gewoon vertikte door het kattenluikje te gaan, die ging ook zitten mauwen totdat wij de deur openmaakte)

  2. De onze heeft dat ook nog niet ontdekt, dus het is zeker geen uitzondering :)

  3. Tja, katten hebben personeel (hun baasjes).

    Die van ons kan het trouwens wel. Van de tussendeur beneden staat daarom de klink omhoog, zo slim is ‘ie gelukkig niet. Zelf denk ik er niet meer bij na, maar soms vraagt bezoek zich af waarom toch die klink omhoog staat :)

  4. nope, onze twee katten kunnen geen deuren openmaken. ziggy gaat op het raam kloppen als hij naar binnen wil (werkelijk, staat dan op de vuilnisbak:) en morf krabt aan de deur, en ik loop. zo werkt dat, bij ons.

    hmm.

  5. Nee hoor, dat kan Pix niet. Nou is Pixie ook niet zo slim. Hij heeft dingen als prooien vangen gewoon niet geleerd, omdat we hem met 4 weken al uit het nest moesten halen. Ik vind het wel zo prettig eerlijk gezegd. Pixie is dan weer vreselijk lief en een erg goeie vriend voor Jip. Hij gaat zelfs altijd mee als Jip naar de wc gaat, dan lokt Jip ‘m mee, vindt ie gezellig. We hebben eerder een kat gehad, Kiko, die was pas echt slim. Die deed zijn plasjes op onze wc! Zonder dat we hem dat geleerd hadden overigens, hij had het gewoon afgekeken.

  6. LOL, manlief heeft gelijk, dat dacht ik ook meteen toen ik dit las..

    Zoals ik ook al eerder schreef ;). Hier wordt ook niet gesprongen, alleen maar hartverscheurend gemiauwd en gekrabt.

  7. Katten horen toch geen deur open te doen, daar hebben ze de mensen voor.

  8. Haha, ik kan het me anders niet herinneren (hoewel er nu wel vaagjes een belletje gaat rinkelen hoor, maar die is ver weg ;)). Mijn katten springen de deuren ook niet open, al kúnnen ze het volgens mij best. Ze zijn er gewoon te lui voor (en bij ons staan er sowieso al weinig deuren dicht). Wat ze wèl ooit eens gedaan hebben is keukenkastjes openmaken. En vervolgens ín het betreffende kastje gaan zitten. En ik maar zoeken, volledig in paniek.. ;)

    Jouw Buus is gewoon hardstikke stoer!

  9. Mijn kat Tricky springt al sinds jaar en dag deuren open. Hoe ze dat ontdekt heeft weet ik niet, maar je schrikt je af en toe wel rot van het geluid van de deurklink.
    Dus of je er blij mee moet zijn…

  10. ik ben geen kattenman. catwoman, ok, maar katten en poesjes… neuh. ik denk dat we allemaal wel in herhaling vervallen. vandaar ook de wens om eens in de zoveel tijd het roer compleet om te gooien :)

  11. Je valt inderdaad in herhaling , alleen was toen volgens mij je laatste vraag of wij katten/hondenmensen zijn (ik help je wel hoor!). Ik blijf bij honden ;-)

  12. ik heb vroeger een kat gehad, die was erggg slim, deed van die hondendingen zoals apporteren, erg lachen, maar een deur openspringen heeft ie nooooit gedaan!

  13. De kat die wij eerder hadden deed dat ook. Hij ging aan de klink hangen en de andere kat duwde de deur open. Op een gegeven moment bonden we de deurklink vast aan de verwarming ernaast (want ze mochten helemaal niet in die kamer als wij weg waren) Maar op de een of andere manier lukte het ze toch om die deur open te krijgen…..
    De katten die we nu hebben zijn nog te lui om door het kattenluikje te kruipen, laat staan zelf een deur open te maken….

Geef een reactie

