Rasul

rasul4.jpg

Gisteren ‘moest’ ik voor mijn werk naar een prachtig wellnesscentrum – er zijn ergere dingen natuurlijk :)

Naast de heerlijke warme sauna’s (kijk, da’s dus wél goed tegen PMS), was ik ook uitgenodigd voor de Rasul – een Marrokaans modderbad in combinatie met stoom.

Eerst een kruidenritueel dat bestond uit het ‘kiezen’ van de juiste kruiden voor jouw lijf. Je krijgt drie kruidenmengels te ruiken (tussendoor je geur neutraliserend met koffiebonen) zonder dat je de namen weet, noch het effect op het lichaam. Hierdoor ben je niet ‘bevooroordeeld’ om voor bijvoorbeeld de meest bekende naam te gaan. Je lichaam kiest de geur waar het op dat moment behoefte aan heeft.

De eerste melange sprak mij het meest aan, al kon ik niet plaatsen welke geur het was (viel me tegen van mezelf, want ik vind het altijd leuk om kruiden te herkennen in gerechten bijvoorbeeld, maar in deze oliemix kreeg ik het niet voor elkaar). Mijn lichaam had gekozen voor de citroen melisse (ja, toen ik het hoorde, vond ik het nóg stommer van mezelf dat ik de geur niet had herkend) en gaf daarmee aan dat het behoefte had aan de ontspannende werking van deze olie.  Ik liet hiermee de andere twee varianten staan: salie voor een reinigende werking en rozemarijn voor meer energie.

Het oliemengsel werd vermengd met de modder die van zichzelf ook een reinigende werking op de huid en een helende werking op het lichaam schijnt te hebben. Je gaat met je bakje privémodder een kleine, sfeervolle stoomsauna in met zo’n sterrenlichtjesplafond. De sauna is warm, maar nog zonder stoom. Nadat je het eigen lijf hebt ingesmeerd met de modder, ga je rustig zitten op de stenen bank/stoel. De stoom komt en dan is het een klein kwartiertje heerlijk genieten van de stoom, de warmte, de geuren en de lichtjes boven je.

Daarna is het even schrikken (we waren gewaarschuwd, maar je weet niet precies het tijdstip) als de douchekop boven je hoofd aangaat. Het water was naar mijn smaak iets te koud, maar verder was het heerlijk. Je masseert de modder nog even in je huid en dan spoel je het lichaam schoon. Na het afdrogen, smeer je je lijf in met een heerlijk verzoringsproduct en geniet je nog even na van een kopje muntthee.

Al met al een heerlijke ervaring :)

Kus, 

19 Reacties

  1. Oei, dat klinkt heerlijk, behalve inderdaad dat water. Moet ik eerst een paar gewone saunarondjes hebben gedaan, want naarmate ik dat doe wordt het afkoelen ook steeds makkelijker.

    Maar toch klinkt het wel als een beetje harde manier van “wakker worden”.

  2. @ Nienuh: het water was niet koud hoor, maar ik douche altijd erg heet, haha Ik denk dat het voor de gemiddelde mens heel aangenaam was (zoals het ook bedoeld was) :)

  3. Ow wat een lekkere dag!
    Klinkt lekker zo’n Rasul..
    En dat voor je werk…
    Wat een verevelende baan heb je toch hihi…

  4. heftig… ik ben nog nooit in een sauna geweest. Ik geloof ook niet dat ik er ooit aan zal beginnen.

  5. @ Pascal: dat heb ik een hoop mensen in mijn omgeving horen zeggen. De mensen die ik het overgehaald om één keer mee te gaan (en als het dan niet bevalt, zeur ik nooit meer) en zij waren na die eerste keer overtuigd: het is niet eng, je loopt niet voor gek en het is super lekker en ontspannend!!
    Gewoon doen!

  6. Klopt! Ik die heel slecht tegen zonnehitte kan, dacht ook dat de sauna een ramp zou worden. Maar het werd een hit! Lekker zweten en je hoeft er niks voor te doen! (in tegenstelling tot ploeteren in de sportschool voor een enkel druppeltje).

    Maar ik hoop dat mij vanavond een ‘rasul’ bespaard blijft: ik ga naar De Parade en het terrein is nogal zanderig…bidden dat de regen ergens anders valt dus!

  7. @ Cate:
    Ik ga voor je duimen, hoewel zo’n modderbad misschien ook best lekker is ;) Veul plezier!!

  8. Oooooooh! Dat wil ik ook wel!! Ben sowieso saunafan en dit klinkt helemaal geweldig!

  9. ohhhh…. zit hier helemaal te kwijlen hoe lekker dat dat klinkt… ben al zoooooooooooo lang niet in de sauna geweest… op saba hebben ze die niet en toen kwam ik hier zwanger terug en ben ik ook niet meer geweest… weet niet goed of ik nu wel durf, nu mijn buik slap en vol striemen zit (en echt VOL striemen, ik overdrijf niet) … maar als ik dat zo lees, vind ik eigenlijk dat ik me er maar overheen moet zetten en gewoon moet gaan!

  10. en dat voor je werk, wow! lekker hoor! ik wil ook graag weer een keer, misschien een ideetje voor tijdens mijn volgende PMS periode ;)

    en ik vind het afkoelen juist heerlijk, hoort er helemaal bij :D

  11. Wat een nare baan heb jij! Heerlijk joh!

  12. oh! zullen we weer een keer sámen?? dat is lang geleden! hmmm, gisteren vroeg broer om een dagje met bente… ik geloof dat ik zojuist heb bedacht dat ze baby erbij mogen, en dat peter en ik dan n saunadagje gaan doen;-)

    maar dan zijn we al wel een heel end verder, want kolven in de sauna, nou nee. beetje jammer lijkt mij dat.

    maar klinkt heerlijkk!!!

  13. waar bijzonder, waar, waar, waar is dit wellnesscentrum van je te vinden…? ik moet m’n lijst natuurlijk wel compleet hebben!

  14. Modderbad heeft Paula (vriendin) ook gedaan, leuke foto heeft ze daarvan (was in Turkije – vakantie!) http://justpaulienie.punt.nl/ staat hierop< . Zou ik ook weleens willen meemaken. xx

  15. @ gieling: Thermen Bussloo ;)

  16. Ik zeg je hebt een vervelende baan. Bah. ( :

  17. Ohhhhh heerlijk lijkt me dat. Waar kun je dat doen?

  18. Oh ik zie net dat je dat in Bussloo kunt doen. Da’s bij mij om de hoek :-)

  19. Misschien dat ik er in een volgend leven naar toe ga. Voorlopig vind ik het leuk te lezen, dat jij er van hebt genoten.

Geef een reactie

