Het spel der cijfertjes

geld.jpg

Gesprek gehad met één van mijn opdrachtgevers. Zowel hij als ik zijn erg tevreden over de samenwerking. Volgend jaar wil hij het graag in projectvorm gieten (ipv op uurbasis) en dat zie ik ook zitten. Waar we nog niet uitkomen is: de prijs.

Het berekenen en goochelen met cijfertjes is begonnen en hier ben ik niet zo goed in (niet echt handig voor een ondernemer, I know). Ik laat gevoel heel erg meespelen (het zijn leuke opdrachten, hij heeft mij vanaf het begin gesteund, ik weet wat ik aan hem heb), maar besef ook dat hij net zo hard als zakenman is.

Mijn stok achter de deur is het feit dat ik steviger in mijn schoenen sta wat opdrachten betreft. Ik kan het (denk ik) zonder hem als het moet. Makkelijk zal dat echter niet worden, maar dat mag niet een reden zijn om hem nu ‘zijn zin’ te geven..

Enfin: het spel der cijfertjes is begonnen..

Kus,

10 Reacties

  1. Oei, dit lijkt mij ook het moeilijkst van zelfstandig ondernemen inderdaad. Heel veel succes, en dat nog wel in je vakantie!

    Ennuh, leuke lay-out!

  2. Het is funest als ondernemer, als je afhankelijk bent. Natuurlijk is er altijd een bepaalde afhankelijkheid, maar dat is dan een wederzijdse afhankelijkheid. Jij levert een produkt en daarvoor zoek je een afzetmarkt. Daar staat tegenover, dat degene aan wie je levert ook weer afhakelijk is van jou. Blijf beleefd, maar baseer jouw prijs op het aantal uren, dat jij in de opdracht moet steken. Jouw kosten worden ook niet minder als jij minder inkomsten hebt. Nartuurlijk mag hij onderhandelen, maar hij heeft jou niet geholpen vanwege jouw blauwe ogen. Hij heeft jou geholpen, omdat hij er zelf belang bij heeft. Zou hij dat niet hebben, dan zou je hem niet eens kennen.

  3. Ik heb eigenlijk helemaal niks toe te voegen aan de woorden van Vedat. Weet alleen niet of je blauwe ogen hebt :)

  4. @ vedat en Robert: mijn ogen zijn zo bruin als het maar kan ;)
    Wel prachtig gezegd Vedat!

  5. Nou, hierboven is alles al gezegd geloof ik. Beleefd en vriendelijk maar keihard onderhandelen :) Je moet gewoon een realistische vergoeding krijgen voor de uren die je er in stopt. En als ik het zo lees, zal hij je niet zomaar laten gaan. Hij weet ook wat hij aan jou heeft :) Succes!

  6. Tja, het is inderdaad zo’n beetje het moeilijkste onderwerp bij het ondernemen: onderhandelen over prijs en uren. Jezelf, en jouw kennis en vaardigheden als een product zien en daar een (prijs-)kaartje aanhangen, is een voortdurend gevecht tussen gevoel en verstand. Ik merk, dat ik er beter en harder in word gedurende de jaren…maar emotieloos..noop. Hoop, dat je er iets moois uitsleept, waar je allebei blij mee kunt zijn!

  7. Succes ermee! Cijfertjes zijn ook nooit mijn beste geweest ;)

  8. jee, steeds weer verrassing als je jouw log opent; zou de lay out nog dezelfde zijn? niets zo wispelturig als een Bijzonder log;-)

    oeh en cijfertjes… au. je weet mijn houding tov deze fijne vriendjes..;-) succes!

  9. Tja, creativiteit en commercie… maar ook dit project ga je binnen slepen: TJAKKKKKAAAAAAAA!!!!

  10. Jij gaat daar vast uitkomen en de opdracht binnenslepen :)
    Succes!

Geef een reactie

