City love

city-love.jpg

Gisteren vertrok ik vroeg naar het Westen den Lands. In de ochtend een afspraak in Scheveningen, eind van de middag een eetafspraak in Rijswijk. Rijdend richting de randstad realiseer ik me de drukte: meer auto’s, meer mensen, meer bebouwing. In de file herinner ik me de tijd dat ik zelf ver van mijn werk woonde en drie keer in de week asfaltbijter was. Het kost natuurlijk veel tijd (vooral frustrerend als je te laat vertrekt), maar erg vond ik het niet.

Bij Den Haag aangekomen laat ik me wederom imponeren door de stad, de gebouwen, de drukte, de mensen, de sfeer.. Mijn buik kriebelt en ik krijg de dagdroom die ik altijd heb, wanneer ik in een grote stad ben: hoe zou het zijn om hier te wonen? Ik stel mezelf een leuk appartementje voor en fantaseer over het leven in de stad waar ik ben. Ik heb het in het buitenland bij grote steden, maar ook gewoon in Nederland.

Ik kan enorm genieten van rust en ruimte en droom soms over een leuk vrijstaand boerderijtje met geiten en een ezel in de tuin, maar toch.. Ik voel me altijd zo op mijn gemak in een grote stad. Als individu in de massale mensenmassa. Ik kan het eigenlijk niet precies uitleggen en er is me al eens verweten dat ik het gewoon ‘interessant’ vind om het te zeggen, maar dat is het niet. Het is een soort verlangen om deel uit te maken van zo’n stad, de geluiden, de drukte, de sfeer.. Een soort verliefdheid voor de stad, maar ach.. verliefdheid gaat natuurlijk over en dan wordt de gezellige drukte ineens geluidsoverlast ;)

Kus,

18 Reacties

  1. Heel herkenbaar hoor, ik heb 4 jaar in Amsterdam gewoond en hoewel dat op heel veel momenten irritaties oplevert (geen tuin in de zomer dus met zijn duizenden in het vondelpark, dronken toeristen, volle trams) was het ook op heel veel momenten geweldig (mensen kijken op de dam, altijd verlichte etalages en mensen op straat, het gevoel dat de stad “leeft”, gewoon ff op schiphol uit de trein stappen en een half uurtje de spanning in de vertrekhal opsnuiven).

    Als ik terug ben mis ik dat laatste ook altijd ontzettend, en denk ik aan het saaie oosten. De vervelende dingen “vergeet” ik dan voor het gemak maar even.

  2. * is rasechte amsterdammer* en heeft ooit de stilte en het ‘mooie’ wonen op het platteland geprobeerd. Gekmakend die stilte, sfeer missend, er achter gekomen dat het vrije uitzicht zo leeg kan zijn.
    Nee doe mij maar alle lasten van een grote stad … alle plekjes die ik er ken … de mensen en hun diversiteit … en het is zelfs zo dat als ik door de regen loop en de rioollucht ruik die er dan heerst in mijn A’dam ik mij zo een bevoorrecht en gelukkig mens kan voelen. Wonend op pak hem beet 20 minuten van het cenrum van A’dam. I’m hooked :-)

  3. Ben altijd weer blij als ik thuis ben na een weekend bij vriendlief, niet dat ik blij ben om hem weer te verlaten maar die stilte daar.. een dorp! Geef mij maar de stad, met een heus centrum met terrasjes en grote winkels – heerlijk!

  4. Heel herkenbaar! Ik heb het met Amsterdam, maar inderdaad ook met grote buitenlandse steden. Maar die drukte, vooral op de wegen, daar zou ik gek van worden. Mijn droom: een boerderijtje op het platteland én een appartement in een grote stad. Zodat je wat kan afwisselen. Eerst nog even de staatsloterij winnen…

  5. Zo ontzettend herkenbaar. Ik hou van de ruimte van het platteland, maar ook van de anoniemiteit in de massa van de stad..
    Kus!

  6. Wat leuk om juist bij dit logje een foto te zien van de stad waar ik van m’n leven niet weg zou willen :) Ik kan je zeggen hoe het voelt als je er woont: héérlijk! Het mooie van de stad vind ik altijd, dat je zelf best wel kan beïnvloeden hoeveel ‘last’ je van de nadelen hebt. Wij wonen aan de rand van Den Haag, een minuutje of 5 fietsen bij de duinen en het strand vandaan, en ik kan wel de rust van dit stukje Den Haag waarderen, zonder ver van de drukte te zitten :) Wanneer ik logger bij mensen die in een dorp wonen, of overnacht in een centerparcs-achtig iets kan ik vaak niet slapen van de stilte en de donker-te, ik mis dan de geluiden, het licht, de ‘overlast’.. Het is natuurlijk not done om te vragen waar jij dan woont, maar je maakt me wel benieuwd hoor.

    Kom eens een bakkie doen, zou ik zeggen :)

  7. Hum, logger.. Ik bedoel natuurlijk logéér. Wat een doos ;)

  8. Ik hou ook van het platteland én de stad. Waar ik later wil gaan wonen, dat weet ik dan ook nog niet…
    Ik zit momenteel in Gent op kot en geniet van de anonimiteit. Niemand kent je, je komt af en toe maar een klasgenoot tegen en meer niet. Thuis, in ons kleine dorpje, gaat het er anders aan toe. Overal zie je mensen die je kent, geen moment van rust.
    Het is raar hoe zo’n grote stad soms meer rust brengt, dan een klein dorpje! :)

  9. Ik heb dit aparte gevoel met new york. dan is amsterdam toch maar weer een intiem dorpje…

  10. @ gielemans: amsterdam een durpje??? (F)

  11. Geboren en Amsterdam, opgegroeid in de Achterhoek, met altijd het gevoel dat ik daar eigenlijk niet thuis hoorde. Dus ging ik studeren in Amsterdam. Maar nee, alhoewel Amsterdam voor eens en voor altijd ‘mijn stad’ is, is het niet de plek om te wonen voor mij. Nu zit ik er fijn tussen in, in een klein stadje.

    Jou zie ik dan wel weer in de grote stad wonen eigenlijk.

  12. Ik ben blij, dat er stadse mensen zijn. Stadse mensen zijn kortzichtig. Ze kunnnen nou eenmaal niet verkijken vanwege de hoge gebouwen. Maar alle gekheid op een stokje, wat is er mooier dan rust. Stadse mensen zoeken niet voor niets de rust vna het platteland op.

  13. Dagelijks mag (nee, moet!) ik tegen deze gebouwen op de foto aankijken. Prijs me gelukkig dat ik ‘smiddags de stad mag verlaten. Op 25 autominuten lonkt het Groene Hart :)

  14. Ik herken dit helemaal niet! Ben blij in m’n dorp, wel dicht bij steden (haha, ik noem Kampen en Zwolle al grooote steden), zodat ik af en toe even kan shoppen of op zoek naar een terras, maar ik vind het altijd weer fijn om tussen de wijlanden terug te rijden naar m’n dorp. Het leukst vind ik ons winkelcentrumpje, met een supermarkt, bakker, groenteman, kaasboer, boekenwinkeltje, slijterij, bloemenwinkel en snackbar, waar je werkelijk altijd dezelfde mensen tegenkomt.
    Ja, beetje suf misschien, maar ach….

  15. Ik ben verliefd geworden op Nijmegen, geen grote stad maar wel gezellig ;) maar ik zou ook wel graag naar A’dam of Dublin verhuiszen.. over zo’n 6 jaar verwacht ik dat we wel zullen vertrekken hier, fantaseer dagelijks over de mogelijkheden :) maar het wordt zeker een grotere stad dan Hengelo LOL

  16. @hemels: inclusief dorpsgek!

  17. 2 gielemans – eentje maar? *ikkie schrikkie*

  18. Geniet er maar van :-)

Geef een reactie

