Digitaal

Vanmiddag hadden we een gesprek bij de accountant. Ja, dat is net zo oninterressant als het klinkt ;(

Ik ben nu bijna een half jaar ondernemer en ‘rommel’ maar wat aan op boekhoud- en belastinggebied. Zoveel is dat natuurlijk ook niet in mijn geval. Mijn omzetbelastingdingen doe ik netjes per kwartaal en ik hou alles bij in Excel. Helemaal goed, dacht ik.

Zo dacht meneer de accountant er niet over:
“Maar waar zijn dan uw bankafschriften..?”
Oh.. die heb ik niet. Heb ik bewust afgemeld bij de bank. Al die papieren rommel.. ik doe het toch allemaal digitaal
“Maar waar zijn dan uw verstuurde facturen..?”
Die heb ik ook allemaal digitaal. Zal ik het even laten zien op uw computer met mijn memorystick? Daar heb ik het voor u opgezet. -toon alle overzichten, laatste facturen, et cetera-
“Ja, ik zie het. U houdt het mooi bij, maar u heeft dus helemaal geen papieren facturen en bankafschriften? Die kunt u toch even uitprinten en bijhouden?”
Maar waarom zou ik dat doen? Digitaal is toch veel makkelijker? Geen printkosten, geen gedoe en ik kan zo toch ook alles opzoeken?!
“Ja, maar wij moeten ook een papieren dossier aanleggen van uw bedrijf. Wanneer de belanstingdienst dan uw boeken komt controleren, bladeren ze alles na. Letterlijk de boeken controleren. Hij wil dan alle facturen na kunnen gaan, alle kosten, alle bonnen”
En die belastingmeneer heeft dan geen laptop bij zich?
“Jawel, om wat dingen na te zoeken soms… hoezo?”
Nou dan geeft u hem in plaats van een stapel boeken, mijn gebrandde dvd-tje waar alles netjes ingedeeld en overzichtelijk op staat -tevreden glimlach-
“Ja, juist.. Ik zal eens gaan overleggen met een collega wat er allemaal nodig is. Of er regels zijn dat het allemaal daadwerkelijk op papier moet staan.”

Ben benieuwd of ik nu daadwerkelijk te vooruitstrevend ben of dat zij gewoon vastzitten in hun eigen ouderwetse methodes..

Kus,

7 Reacties

  1. Ik denk toch dat de meeste bedrijven alles bijhouden op papier. Je moet minstens 10 jaar al die documenten bijhouden. Maar of het echt verplicht is, daar heb ik geen idee van.

    Ik hoop voor jou van niet natuurlijk! :D
    Succes nog!

  2. Ik heb ook alles digitaal, toen de belasting dienst kwam zeiken had ik wel een probleem.

  3. Nou, je hebt volkomen gelijk. Nergens staat, dat hte op papier moet. Zelfs de boekhouding mag helemaal op de pc staan.

  4. Leuker kunnen ze ’t niet maken, digitaler ook niet….

  5. hahaha! wat goed zeg! straks mogen we van de B-dienst dankzij jou ALLEMAAL digitaal ;)

  6. Voet bij stuk houden, heel goed ;)

  7. Urgh… kom op zeg – alleen al die papierverspilling… Béétje ouderwets is het wel, om alle papieren letterlijk door te willen kunnen bladeren.
    Maar aan de andere kant… wat nou als die digitale bestanden beschadigen/kwijtraken enz? Heb je een goed backupsysteem? Papier kan natuurlijk óók beschadigen/kwijtraken, maar toch… het is dan toch tastbaarder.

    Of… zijn ze soms bang dat mensen met digitale gegevens aan het sjoemelen slaan?
    Het is denk ik puur een kwestie van vastgeroest zijn in oude gewoonten en gebruiken…
    Maar sterk van je dat je je poot stijf hield, en dat ook nog met een lieflijke glimlach ;-)

Geef een reactie

