Rekenwonder

foksukreken.gif

Van de week zaten we bij de rapportbespreking van ons dametje. Ze doet het goed al kan haar inzet iets beter, want ze is soms wat gemakzuchtig (als je niet beter zou weten, zou  je zweren dat het een dochter van mij is- LOL). Onder andere bij het vak rekenen heeft ze soms de neiging tot afdwalen.

Laat ik dat nu ook altijd hebben met getalletjes ;) Hoe zit het met jullie rekenvermogen. Voor alle duidelijkheid – rekenen met het hoofd en niet met behulp van een machientje..

Kus,

15 Reacties

  1. Als ik eerlijk ben kan ik het best. Maar ik ben er vaak te lui voor. Ik heb er wel een handycap bij. Lees ik 67, kan het bij mij ineens 76 worden. Een beetje cijferdyslectisch dus.

  2. @San:
    Dat heb ik sinds ik veel in het Engels communiceer (via het werk, nu dus een jaar of 4). Cijferdyslectisch is het niet, maar puur de engels manier van uitspreken aanhouden.. gek hè?!

  3. Het is gewoon dat cijfers in het Nederlands volkomen onlogisch zijn: als er eerst een 7 staat en dan een 4, dan noem je dat toch niet vierenzeventig! Dat is toch logischerwijs zevenenveertig! Geen wonder dat wij daar van in de war raken.

  4. :) discalculi noemen ze dat toch?

    ik ben bar slecht in getalletjes. sommen/ wiskunde helemáál. eerder kon ik telefoonnummers best onthouden, nu hoeft het niet meer en dus is mijn kleine beetje getallen-affiniteit toch wel aan het verdwijnen.

    doet u mijn maar letters.

  5. Ik kan het wel, eigenlijk best makkelijk en snel, maar ik heb toch een handicap. Vriendlief is wiskundeleraar. Dus, zoals gisteravond toen ik moest uitrekenen hoeveel 230/4 is, is het makkelijker en sneller om het te vragen. “Liefjeeeee, ….?” Wat me daardoor wel is opgevallen is dat allebei andere sommen maken om op hetzelfde uit te komen (andere deeltjes eerst doen bij het optellen of delen). Dat zorgt nog wel eens voor verwarring.

  6. @ Eve: ik wordt al moe als ik er aan denk ;) LOL

  7. Jeetje Cath, je raakt op achter ;) Al bijna 4maanden weer! haha, dát is m dus OP DE FOTO! Daar met zoontje van schone zus Lisette. xx!

  8. Mijn rekenvermogen… Ik denk dat ik er geen heb :D Zelfs voor de kleinste dingen neem ik een rekenmachine (of de computerversie).

    Schaam op mij, ik weet het…

    En toch was er een tijd dat ik dat allemaal kon hoor, maar omdat ik nu gewoon geen wiskunde meer heb (of economie) doe ik het gewoon niet meer. Ik ben het een beetje verleerd denk ik :)

  9. ik heb geen problemen met rekenen (getuige ook mijn vakkenpakket op de HAVO: wiskunde, natuurkunde, scheikunde EN economie ;) (en dan toch een sociale opleiding gaan doen, tja…)

    ik heb trouwens diezelfde test ook gehad die ze op de PABO krijgen, want dat is gewoon verplicht voor de HBO en dat was echt met twee vingers in je neus invullen…

    ik vind ook echt dat als je die test niet kan maken, je ook niet een persoon bent die ik voor de klas zou willen hebben om mijn kindje het rekenen bij te brengen…

  10. ik kan wel hoofdrekenen maar als het te ingewikkeld wordt.. doe ik het echt wel met de kassa of rekenmachine nogmaals na rekenen.. ( voor al op me werk.. )

    kus kus

  11. Ik ben echt een rekenwonder, vooral in het omrekenen van de euro naar de gulden…

  12. Rekenen ws bij mij altijd wel goed. Niks rekenmachinetje, dat bestond niet eens. Tegenwoordig is het rekenen huilen met de pet op. Ik reken dan ook nergens meer op.

  13. @fokke en sukke, LOL

  14. Ik was op school geen ster in rekenen, vooral niet in delen (staardelingen enzo) maar nu ik ouder ben kan ik het nog niet goed….. Gelukkig ben ik niet de enigste… ;-)

  15. Reken gaat op zich wel, al was ik dat vroeger altijd zat zodra ik het trucje door had. Geen zin om 100 sommen onder de 100 te maken als ik na 10 dacht dat ik het wel kon. Ook een beetje gemakzuchtig dus ;). Staartdelingen daarentegen vond ik geweldig.

    Bij mij kwam de luiheid (ik was een “onderpresteerder” volgens de juffen en meesters van de basisschool) pas echt naar boven bij taal. Niet met lezen en creatief schrijven, maar met die stomme d’s en dt’s. Hoe vaak ik dat boekje wel niet extra heb moeten doorlezen.. *zucht*

Geef een reactie

