Beetje luguber?

slaaphoudingen1.gif

Kijk, als je dan eenmaal in de log-mood komt, vergeet ik voor het gemak even dat er nog werk ligt, hahaha. Nog even een tweede logje!
Was net bij ‘Lijn’ op visite en die schreef over Mats (haar jongste zoontje) en de rug/zijligging. In mijn reactie op haar logje schreef ik dat ik op de rug liggen zelf ook helemaal niet fijn vind. Daarom komt het mij ook heel raar over als een kind op zijn/haar rug slaapt. Ik weet wel dat ze wel/niet kunnen rollen op de zij enzo, maar op de zij ziet het er gewoon veel comfortabeler uit – benen gebogen lekker in de foetus -houding.

Enfin – terwijl ik het intypte, moest in denken aan die houding en aan wat ik manlief laatst ‘tussen neus en lippen door vertelde’: als ik kom te overlijden, wil ik (als dat mogelijk is /mag, maar wie bepaalt dat?) graag op mijn zij in de kist. Ja, dat ziet er misschien vreemd uit, maar toch.. Ik lig in mijn leven eigenlijk nooit ‘lekker’ op mijn rug. Ja, hooguit als ik in de zon lig of tv  lig te kijken in bed. Maar als ik écht lekker lig, ga ik op mijn zij of mijn buik.
Ik vind/vond het dus wel een prettig idee om in de kist dan op mijn zij te liggen. Is dat heel luguber gedacht, of snappen jullie wat ik bedoel?

Kus,

20 Reacties

  1. Ik kan wel op mijn rug slapen, maar dan moet ik het heel warm hebben. Bijvoorbeeld als ik “vers” uit een heet bad kom. Normaal ben ik een buik of zijslaper.

    Ik zeg altijd dat ik begraven wil worden op een oud kerkhofje, met zo’n kleine steen van zandsteen die dan na 10 jaar al scheef en afgesleten is. Of zoals ze in india doen, met een bootje in de fik de rivier in. Over de houding waarin ik dan lig heb ik nooit zo nagedacht, maar dit vinden veel mensen ook al luguber.

  2. Ik vind het wel logisch klinken eigenlijk, op je zij in de kist als je altijd al graag zo lag. Maar ik weet uit ervaring dat het nog niet meevalt een dood mens er op z’n best uit te laten zien. De mond wil het liefst open vallen bijvoorbeeld. Bij rugligging hebben ze daar wel trucjes voor om het er toch netjes uit te laten zien, maar ik zie jouw kakie al naar beneden zakken als je op je zij ligt en da’s dan toch wat minder. Of wordt het nu echt te luguber?

    Ik lig trouwens erg graag op mijn rug te slapen. Ook op mijn zij trouwens. Op mijn buik vind ik geen succes in tegenstelling tot Rinke.

  3. @ San: hmm.. kunnen ze daar niet gewoon een stokkie onder duwen? Of de kiezen tegen elkaar plakken of zo? ;)

  4. t klinkt logisch vind ik.
    ik slaap de afgelopen 2 dagen op mn rug omdat mijn schouders enorm zijn verbrand, maar anders ook altijd op mn zij, dus dat zou een logisch gevolg zijn als je ook zo je kist in zou belanden :P

  5. ik lig normaal op mijn buik, maar aangezien daar nu een bewonertje in zit, mag ik dat nu even niet… op mijn rug ligt het echt niet lekker, dus nu lig ik maar (heel toepasselijk) in de foetus houding, met kussens tussen de benen, tegen de buik en in de rug ;) (tja t is wat)

    als het er trouwens akelig uit zou zien als jij op je zij in de kist zou willen liggen later (VEEL later)… dan hoeft die kist toch verder helemaal niet open?

  6. Ik lig in bed het liefst half op mijn zij/half op mijn buik. Of anders op mijn zij (foetus houding) met mijn langwerpige kussen tussen mijn benen en armen, das het beste voor mijn schouders. Op mijn rug kan ik niet in slaap komen, maar word wel meestal zo wakker..
    Ik heb wel es gehoord van mensen die op hun zij in de kist lagen. Als je dat wil moet dat best lukken als het over 60 jaar ofzo zover is…

  7. LOL, begraven worden zoals ik het liefste lig… da’s inderdaad op m’n zij, met Peter achter mij:D Lijkt me een goed plan, over 80 jaar of zo:D

  8. mmm.. in de psychologie van deze maand stond een artikel over de diverse slaaphoudingen en wat dat over je zegt als mens.
    grappig wel.

  9. Ik snap je wel.

    Ik ben een foetus.

  10. Begerijpelijk, al heb ik nog nooit echt over mijn houding in de kist nagedacht.. Ik slaap zelfs het liefst op mijn zij of op mijn buik, ik heb als kind afgeleerd op mijn rug te slapen omdat dat niet mocht van de dokter (ik heb een keer of 7 longontsteking gehad), dus dat probeer ik wel eens maar dat werkt gewoon niet bij mij.. Misschien moet ik dan maar op mijn buik in de kist ;)

    Overigens vind ik dit niet echt luguber hoor, maar misschien moet je dat niet aan een horror-fan vragen ;)

  11. Phoe, ik kan werkelijk op allerlei manieren slapen. Meestal begin ik in de foetus houding, daarna draai ik van links naar rechts, van buik naar rug enz., enz.
    ’t Lijkt me op zich een beetje raar om iemand op z’n zij in de kist te zien liggen maar volgens mij is niets onmogelijk qua begrafenissen. Heb er ooit eens een boekje over gemaakt en je verbaast je echt over wat er allemaal kan/mag.

  12. Uit verpleeghuis-ervaring weet ik dat het mogelijk is om op je zij in de kist te gaan. Sommige oude mensen, die heel lang bedlegerig zijn geweest voor hun overlijden, gaan helemaal vastgroeien in de foetushouding. Soms gaat dat ook na het overlijden niet meer ontspannen. Dan moeten ze dus óf de benen breken, óf op de zij in de kist. En dan kan prima, als je lange benen hebt zijn er ook nog extra brede kisten.
    Maar laten we maar hopen dat je deze praktische tips nog lang niet hoeft toe te passen ;)

  13. Als hij dat wil (en ik denk dat ik dat ook wel zou willen) dan dienen ze het maar te regelen dacht ik zo. Wel goed vasthouden bij de greepjes als de kist wat topzwaar is ;-) Maar volgens mij is dit voorlopig nog laaaaannnnnngggggg niet van toepassing!

  14. Ja, een beetje luguber is het wel, ben blij dat je daar je eigen log voor gebruikt ;)
    Ik ben ook een foetus, die tweede houding “log” lijkt me echt een onmogelijke slaaphouding trouwens.

  15. vind wel dat het zou moeten kunnen.. ik ben eigenlijk ook niet zo’n rug ligger.. in mijn slaap wissel ik van freefall naar yearner en foetus…
    Kus!

  16. Foetus houding met armen kruislings over elkaar (toch een verkapte non) naar de schouders toe. Hmmm in mijn kist … ik wil een hoofdkussen en dekentje wel sokken maar geen schoenen aan, opgemaakt en haartjes mét een kuifje. Verder kan het mij niet schelen, mond open of dicht ik wil geen pottenkijkers :-)
    Luguber nee … eerder realistisch.

  17. PS eigenlijk wil ik helemaal niet in een kist maar ja opzetten en in een hoek van de kamer zetten is geen alternatief he?

  18. Als je dood bent maakt het niet meer uit hoe je erbij ligt. Je merkt er zelf niets meer van :p

    Maar… als dit een wens van je is, hoe zou je willen dat je begrafenis of crematie er uit ziet?

  19. Ik lig bestwel vaak op m’n rug.. tenminste, als ik net in bed lig. Lig dan eerst nog een uur wakker meestal, dus weet niet hoe ik lig als ik in slaap val. Volgens mij wel in de foetus houding..

    Ik heb trouwens een nieuwe weblog! De oude wilde BNN me niet teruggeven..
    Link: http://weblogs.bnn.nl/tien

  20. Volgens mij worden de mensen in de islamitische landen ook op hun zij begraven.

Geef een reactie

