Tweetalig

tweetalig.jpg

Het spreken van een tweede taal kweekt ‘cognitieve reserves’ die het optreden van dementie uitstellen. Er zijn nog geen medicijnen op de markt die net zo gunstig werken als tweetaligheid. (Bron: www.psycholoog.net)

Ik spreek en schrijf naast Nederlands een aardig woordje Engels. Duits kan ik redelijk lezen en verstaan, spreken is lachwekkend (maar brengt de boodschap vaak wel over), schrijven is een drama. En dan houdt het bij mij wat talen betreft op, want met het Frans en Spaans dat ik ken, kun je amper een brood bestellen ;)

Hoe staat het met jullie talen?

Kus,

22 Reacties

  1. mijn nederlands wordt eigenlijk steeds slechter :p
    engels is daarna mn beste taal (zelfs overwogen dat te gaan studeren)
    dan duits, dat gaat wel redelijk, en dan frans, maar alleen als t echt nodig is komt er wat uit.
    en spaans, een paar woordjes

  2. nederlands wordt steeds slechter, engels blijft wel goed (heb ik overwogen om te gaan studeren)
    dan duits, dat wil wel (maarja, ik woon nog geen km van de duitse grens, en t limburgs is ook half duits)
    daarna frans, maar dat wil alleen als het echt moet, en spaans een paar woordjes, en dan houdt t wel op hoor :P

  3. Nederlands goed, Engels goed, Frans goed, Duits wat minder….

  4. Ps….

    Vond de vorige lay out mooier!

  5. Naast Nederlands, spreek ik aardig Engels en een beetje Fries, mijn Duits&Frans is van zo’n belabberd niveau dat ik die talen niet meereken ;)

    En ach uitstellen is goed (;)) maar dementie slaat uiteindelijk toch wel toe, bij mijn oude werk waren er 2 dames die prachtig Engelse zinnetjes konden fabriceren maar helaas wisten ze soms niet de namen van hun kinderen of wat ze die dag gegeten hadden.

  6. Nederlands, goed. Fries (uiteraard! is namelijk een echte taal), goed. Engels, zit ook goed. Duits, mwah, redelijk. Frans en italiaans minder maar wel redelijk te begrijpen.
    (vind deze lay-out ook wel ok!
    Kus!

  7. Nederlands goed, Engels goed, Frans oké (maar daar moet ik altijd weer even inkomen), Duits was nooit mijn lievelingstaal, kan me er een beetje in redden. Spaans kon ik ooit ook wel redelijk begrijpen en een beetje spreken, maar da’s al wel weer lang geleden. Ooit was ik ook goed in Latijn en Grieks. Maar dan hebben we het al helemaal over zo’n 15 jaar geleden en die talen vertaal je alleen, daar heb je geen gesprekken in.
    Ik hou dus wel van talen, maar ben niet tweetalig opgevoed. Wel vind ik het geweldig om Jip woordjes in andere talen te leren, hij is zo gek op engels!

    En als we dan toch een discussie over je lay-out krijgen, dan vond ik de vorige wat warmer en blijer om naar te kijken. (die rood-oranje heb ik het dan over)

  8. Vergelijkbaar met de jouwe. In het frans kan ik naar het toilet vragen, een brood bestellen en een man vragen vanavond met me te slapen ;)

  9. Engels ben ik met een 9.3 geslaagd dus die gaat goed, dat schrijven naar Dustin is trouwens ook goed voor mn Engels.
    Duits versta ik goed, ik vertik het alleen om het te spreken (terwijl ik dat ook gerust wel kan) laat staan om te schrijven ;-).
    Frans en Spaans? Nee.. heb ik ook niet voor gekozen op school. Latijns ook niet.

  10. vijf talen (ned,eng, dui, fra, spa), ik verwacht op mijn 250e te dementeren… :)

  11. Nederlands natuurlijk en Engels ook best goed!!
    Heb ooit ook duits en frans gehad, maar dat was niet mijn ding…
    (ik vond je vorige lay-out mooier…)

  12. Haags, Rotterdams en Leidsch. ja, goed te volgen… ;-)
    Fijne avond!

  13. Goed nieuws voor mij. Met mijn Amerikaanse vriendin spreek ik al jaren Nederdengels.

  14. Ik zit goed in m’n Engels, ik ben nu bezig met Frans. Duits vind ik foei lelijk…

  15. Net als jij…

  16. Ik ben érg goed in engels (vooral spraak & lezen, schrijven moet ik wel wat harder bij nadenken), duits versta ik en kan ik redelijk lezen (spreken lukt alleen wanneer ik wat langer in Duitsland ben en eraan kan wennen) en ik weet een woordje of 3 aan japans, omdat ik graag japanse films kijk.. Maar aan frans heb ik een broertje dood en verder spreek ik geen andere talen.

    Wel grappig om te lezen dat tweetaligheid goed is voor je op hersen-gebeid (lijkt me op meerdere gebieden handig ook ;))..

  17. ik ben tweetalig …. en langzaam aan aan het dementeren …:-P

  18. Tsja ik heb echt GEEN talenknobbel. In het frans kan ik alleen tellen en mezelf voorstellen (en dat zinnetje waar Nienke het over heeft) :D
    Het engels gaat me als enige vreemde taal goed af . Duits zullen we het maar helemaal niet over hebben. Dus da’s niet zoveel…. ojah natuurlijk ik kan ook plat proaten…. geldt dit ook ;)

  19. Nederlands en Engels gaan behoorlijk. Frans iets minder. Maandag heb ik waarschijnlijk een tweede zit Spaans verdiend, dus dat kan ook wel beter. Duits heb ik vroeger een beetje gekunnen, maar ben het zo ongeveer allemaal vergeten. En Italiaans begrijp ik, maar kan ik zelf niet spreken.

  20. Nederlands en Engels gaan goed, Duits wat minder (als ik moet schrijven, lezen kan ik het heel goed, spreken gaat redelijk). In het Frans kan ik er voor zorgen dat ik niet verhonger en verzoeken om in het Engels te praten.

    Ooit ook nog een jaar Latijn gehad. Dat was een drama.

  21. Freut mich zu lesen. Dauert also ‘ne Weile bevor ich durchgedreht bin.

  22. @vedat: are you sure? ;)

Geef een reactie

