Maak dat de kat wijs

deurkruk.jpg

Hoe wijs is jullie kat? Ik vind die van ons toch altijd wel stoer en wijs, maar ons rode kater valt me toch soms ook wel tegen qua ‘slimmigheid’. Hoewel die slim genoeg is om (ook al is hij in zijn net aangevulde voerbak op zolder aan het eten) meteen naar beneden te rennen als de hond eten krijgt. De kat krijgt dan namelijk ook twee hondenbrokjes áls hij er is. Die brokken boven blijven wel staan en daar kan de hond niet bij. Door snel naar beneden te rennen krijgt hij dus per defenitie ‘meer’. Ook vangt hij muizen en vogels en hoort hij aan de auto, de voetstappen of de fiets dat wij eraan komen en niet iemand anders.

Wat hij echter (nog) niet heeft ondekt is het simpele openspringen van deuren. Begrijp me goed, ik ben blij dat alle deurklinken er bij ons nog niet verticaal aan hoeven zitten, maar vind het wel een beetje dom van hem. Hij miauwt tegen de deur, krabt heel zachtjes met zijn pootje, maar beseft niet dat als hij zich uitrekt en ietsje springt – hij de deur gewoon zelf open kan maken.

Ik deelde mijn verbazing laatst met manlief, maar hij vond het heel normaal dat katten dat níet doen. Hij kende de verhalen wel, maar had zelf nog nooit een kat gehad die dat deed. Terwijl ik juist altijd katten heb gehad die dat wél deden!

 Dus.. de brandende vraag voor het weekend: springt jullie (buur-, kennis-, familie-)kat deuren open??

Kus,

19 Reacties

  1. De huidige nog niet, maar ik ken het wel van andere katten die we hebben gehad.

  2. Tuurlijk. Ken eigenlijk geen kat die dat niet doet :)

  3. Ja, de 2 siamezen wel (daarom hebben we een halve knijper tussen de kamerdeur ‘snachts), de 2 dikzakken niet’ die twee zit het wel gebakken, waarom zou je springen als je hier ook lekker languit kan liggen?

    – De 2 siamezen kwamen er later bij, die hebben het niet zo op 1 van de 2 dikzakken (zwiebertje), die word ook gepest zodra die in het zicht is, daarom leeft die voornamelijk boven, heeft daar zijn mandje en zijn ding. Daarom ‘sluiten’ we de siamezen ‘snachts op (daar hebben zij de bij-keuken, de enorme fietsen/schilderijen gang en een luik naar binnen/buiten.

  4. Als ie het echt nodig vindt kan Pixie het wel, maar dat ie het nou dagelijk doet, nee. Wel hoort ie ons altijd van verre aankomen en maakt ie graag buiten wandelingetjes met ons. Hij kan absoluut niet jagen. Kiko, een andere kat die we gehad hebben was een stuk slimmer dan Pix. Die ging zelfs netjes op de wc!

  5. Nee, geen van beide katten doet dat. De dikke grijze krabbelt aan het hoekje van de deur, draait zich om naar ons en geeft een speciale MAUW! Onze nieuwe aanwinst van een 1/2 jaar is denk ik (nog) niet zwaar genoeg. Die accepteert een dichte deur vrij makkelijk, draait zich om en gaat wat anders doen.

  6. Die van mij doen dat ook geen van drieën, al springen ze wel óp deuren (mits ze openstaan natuurlijk ;)). Ze konden in mijn oude huis echter wel de keukenkastjes openmaken (daar kwam ik ‘the hard way’ achter: ik was ineens 2 katten kwijt en vond ze pas weer toen ik een pan ín het kastje om hoorde vallen).

  7. Nee, mijn kat is oud en blind en loopt enkel tégen deuren. Vroeger heeft ze het trouwens ook nooit gedaan.

    Mijn konijn kan wel uit zijn kot ontsnappen. Hij kan het hekje bovenaan openschuiven, op het traliewerk springen en er dan af. Slim beestje…

  8. Pix doet daar niet echt aan, deuren open maken, al weet ik dat ie het kan (net toen we de vloer gelakt hadden kreeg ie de deur wél open natuurlijk). Jagen doet ie ook niet, hij maakt alleen van achter het raam angstaanjagende geluiden naar vogels die voorbij vliegen. We hebben eerder een kat gehad die dan juist weer vreselijk slim was. Die deed zelfs zijn plasjes op de wc.

  9. m’n vriendin heeft slechts de beschikking over en het plezier van een cavia. nou springt dat beestje wel aandoenlijk, maar ik vrees dat de olympische dierenspelen niet voor snoes zijn weggelegd…

  10. Wat leuk zo je log!!!!!
    Ben dol op katten dus vind t enorm leuk zo..
    Houden zo!!!!!!!!
    X.

  11. mijn goudvis kon zonder probleem uit z’n bak springen… maar een deur heeft ie nooit opengekregen :( (voor de dierenliefhebbers: ik was er steeds op tijd bij, dus hij leeft nog altijd :D )

  12. Een van onze katten springt de deur WEL open, de andere (hoe kan het anders, een rode kater!), die doet het niet. Die gaat heel netjes aan de andere kant van de deur staan wachten, tot iemand hem ooit eens open doet.

    We hebben nu een dranger op de deur, tegen de kou. Maar ook daar snapt ie niets van. Terwijl hij zijn gewicht (maar liefst 7 kilo!!) makkelijk in de strijd kan gooien, en we het hem al tientallen keren voor hebben gedaan!!!

    Dom beest…

  13. Mijn hond doet het in ieder geval wel, en ik ‘ken’ meerdere katten die het ook doen.

  14. D.U.S.H.I. wel maar verder hebben wij geen poezenbeestjes in huis… ;)

  15. De kat bij mijn oppasadres kan het niet. Die mauwt ook tegen de deur en als het te lang duurt voordat je haar binnen laat, gaat ze met haar pootje onder de deur door hengelen. Net of ze wil zeggen: Joehoe, hier ben ik!
    Van de zomer heeft ze het wel voor elkaar gekregen om de achterdeur op de dievenklauw te zetten… Moest de buurman (die de kat wilde voeren) mbv een andere buurman en een ladder een raampje uit het kozijn lichten om binnen te komen…

  16. de kat van mn vriend kan wel schuifdeuren openen met zn pootjes. niet snel, maar t lukt wel..
    zn zusje daarentegen gaat met dr koppie naar de deur liggen op dr rug, kruist dr pootjes en schuift ze zo open.

    en daarna krijg je van die domme handelingen waarvan je denkt: is da nou schijn, of ben je soms echt zo dom :P

  17. Mijn ouders hebben een rode kater van 7 kilo komt bij mij vandaan en die heeft zojuist vanochtend ontdekt dat hij zèlf de deur kan openen door tegen de kruk aan te springen – dat heeft hij bij mij nooit gedaan. Okee, hij oogt als een goeie ouwe lobbes maar hij is dus toch niet zo dom………….de kat van mijn zusje neemt de telefoon trouwens altijd netjes op (zegt niks en rent dan weg). De persoon aan de andere kant van de lijn in verbazing achterlatend!

  18. 2 katten van mij sprongen ook de deur open, en de kastjes en de koelkast! Ik heb overal kindersloten op moeten zetten! Een latere set katten had alleen iets met een kastje,puur om daar de boel overhoop te halen, verder kenden zij het kattenluik en nu dat er even niet is, staat de deur altijd op een kier, want ze krabben hem anders gewoon aan flarden.Miauwen komt niet in ze op. Om eruit te kunnen, trekken ze´m dan open, maar die ene is zo irritant stom dat ie aan de andere kant ook trekt ipv duwt- dus de deur dícht trekt en dan gaat zitten klieren! Vooral ´snachts natuurlijk! Ik heb het op handen en voeten voorgedaan, maar het wil er niet in! Wat een intelligentieverschil!

  19. Oh ja.. die oude kat van mij deed niet anders. Tegenwoordig lukt het niet meer en moet ze het dus ‘vragen’. Ik ben er stiekem wel blij mee, ook de koelkastdeur hoeft niet meer voorzien te zijn van een hangslot omdat ze die ook openmaakte.

Geef een reactie

